2016/11/22


Testuari dagokionez, Larringanek honela definitzen du: Testua ez da unitate linguistikoa, komunikazio-forma baino. Autonomia komunikatiboa duen unitate txikiena da. Hiru irizpideren arabera definitzen ahal da: a) tamaina gora-behera, testuak biltzen dituen hizkuntza osagaiei nolabaiteko forma errepara dakieke b) testuak, beti ere, mezu bat bideratzen du c) testuak komunikazio kontuekin du zerikusia (Larringan, 2009: 515).

Hortaz, testua komunikazio ekintza den heinean, igorleak hartzailearengan modu bateko nahiz besteko eragin bat sorraraztea izango du xede. Gure eguneroko praktika errealak, ahozkoak nahiz idatzizkoak izan, testuz josiak daudela esan genezake, lagunarteko eztabaidetatik hasi eta autobus geltokiko iragarkietaraino. Baina praktika errealen heterogeneotasuna kontuan hartuz posible ote da testuen sailkapenik egitea?

Larringanek (2009) posible dela dio, testuak testu-generotan banatzen direla. Hala ere, testu-generoen sailkapenak ez du adostasunik adituen artean. Hona hemen ustezko sailkatze arazoen iturria: […] genero bat definitzerako orduan irizpide anitz erabil daitezke (helburua, edukia, eta abar kontuan hartuta), lortu nahi den eragin komunikatiboaren arabera genero desberdinak izango ditugu (epikoa, poetikoak, lirikoak…) erabiliko diren euskarrien izaeraren arabera ere sailka daitezke testu-generoak (eleberria, ipuina, artikulua, erreportajea…), eta eduki tematikoaren arabera ere egin daiteke sailkapena (Larringan, 2009: 519). Multzokatze ahaleginetan testu-generoen aniztasunari honakoa gehitu behar zaio: nahiz eta genero berdineko testuak izan, eta nahiz eta diskurtso mota berdinez osatutako testuak izan, testu bakoitzak ezaugarri indibidualak izango ditu. Hori dugu testua antzemateko modu bat, testu enpirikoa.

Ildo bertsutik, hots, testu-generoen sailkapenari helduz, Dolz & Schneuwlyk (1997) komunikazio eremu sozialen, alderdi tipologikoen eta hizkuntza-gaitasunen araberako sailkapena proposatzen dute. Honela, bost komunikazio eremu sozialen arabera banatzen dituzte testu-generoak: narrazioa, kontaketa, argudiaketa, azalpena eta ekintzen deskribapena.


No hay comentarios:

Publicar un comentario